1. Przemyśl i przypomnij sobie szczegóły dotyczące okoliczności Twojej sprawy.
2. Spisz pytania do prawnika.
Powyższe pozwoli Ci uporządkować myśli oraz ułatwi zrelacjonowanie stanu sprawy. Jednocześnie prawnikowi będzie łatwiej zrozumieć Twoją sytuację, a w konsekwencji szybciej i bardziej szczegółowo odpowiedzieć na zadane pytania.
3. Przygotuj posiadane dokumenty, wiadomość e-mail/SMS, zdjęcia i inne.
Jest to istotne celem rzetelnego oraz globalnego poglądu na Twoją sprawę. Dokumenty (oraz inne „dowody”) będą przydatne do potwierdzenia wskazanych przez Ciebie okoliczności.
4. Umów spotkanie.
Nikt nie lubi być zaskakiwany, prawnik też musi się przygotować.
Poniżej przedstawiam przykładową listę dokumentów do poszczególnych spraw.
Sprawy o zapłatę [cywilne] (np. windykacja należności):
- Umowa (wraz z aneksami oraz załącznikami).
- Faktura VAT.
- Wiadomości e-mail/SMS.
- Potwierdzenia wpłat.
- Potwierdzenia płatności.
Podobnie sprawy o naprawienie szkody powstałej z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy (w tym odszkodowanie), sprawy z tytułu rękojmi za wady fizyczne/prawne.
Sprawy rodzinne (np. rozwód):
- Odpis skróconego albo zupełnego aktu małżeństwa.
- Odpis skróconego albo zupełnego aktu urodzenia (dziecka).
- Rachunki lub faktury za mieszkanie, ubrania i inne.
- Zaświadczenie o zarobkach.
- Zaświadczenia lekarskie.
Podobnie sprawy o: podwyższenie alimentów, obniżenie alimentów, ustalenie kontaktów z dzieckiem.
Sprawy o podział majątku wspólnego:
- Odpis wyroku rozwodowego.
- Akt notarialny dot. zakupu nieruchomości lub odpis z ksiąg wieczystych.
- Umowy i faktury potwierdzające poczynione nakłady np. na nieruchomości.
- Dowód rejestracyjny.
- Umowy sprzedaży składnika majątku, który był majątkiem wspólnym, ale sprzedaż nastąpiła już po rozwodzie.
- Dokumenty dotyczące przedsiębiorstwa (firmy).
Sprawy spadkowe (np. stwierdzenie nabycia spadku):
- Odpis skrócony albo zupełny aktu zgonu.
- Odpis skrócony albo zupełny aktu małżeństwa.
- Odpis skrócony albo zupełny aktu urodzenia.
- Testament – jeżeli istnieje
Sprawy o dział spadku:
- Odpis postanowienie dot. stwierdzenia spadku albo odpis poświadczenia dziedziczenia.
- Dokumenty potwierdzające skład masy spadkowej (księgi wieczyste, wyciągi z rachunków spadkodawcy, dowody rejestracyjne i in.).
- Dokumenty dotyczące przedsiębiorstwa (firmy).
Podobnie sprawa o zachowek.
Sprawy odszkodowawcze (np. zadośćuczynienie):
- Dokumentacja medyczne.
- Opinia biegłego lekarza.
- Faktury za leki i inne.
- Odpis wyroku Sądu karnego.
Podobnie sprawy o: odszkodowanie za doznaną szkodę, odszkodowanie lub zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej.
Sprawy transportowe:
- Zlecenie transportowe.
- Reklamacja.
- Dokument przewozowy (CMR).
- Faktura VAT.
- Korespondencja na giełdzie transportowej/ wiadomości e-mail lub SMS.
Sprawy dotyczące nieruchomości (np. zasiedzenie):
- Odpisy ksiąg wieczystych.
- Wypis i wyrys z rejestru gruntów.
- Mapy ewidencyjne.
- Decyzje o podatku od nieruchomości lub dowody wpłaty tego podatku.
Podobnie sprawy o ustanowienie służebności, ustanowienie drogi koniecznej
Sprawy dotyczące wspólnot mieszkaniowych (np. uchylenie uchwały):
- Odpis księgi wieczystej.
- Uchwała wspólnoty mieszkaniowej.
Podobnie sprawa o stwierdzenie nieistnienia uchwały wspólnoty mieszkaniowej, stwierdzenie nieważności uchwały.
Powyższa lista obejmuje wyłącznie przykładowe dokumenty,m jakie mogą być przydatne w danej sprawie. Jakie dokumenty będą konieczne i przydatne w Twojej sprawie ustalimy na spotkaniu.
radca prawny Damian Jacenko